همایش و رویداد

دوره های آموزشی فصل پاییز اینترنت اشیا

1. پنجمین دوره آموزش جامع اینترنت اشیا

در دوره مهارت محور IoT WAY، علاوه بر تدریس سر فصل های اصلی فناوری اینترنت اشیا، سناریوهای هوشمند سازی به صورت عملی و گروهی توسط شرکت کنندگان اجرا می شود. آموزش در خصوص بخش‏ های مختلف اینترنت اشیا در قالب کارگاه‏ های تئوری و عملی صورت می‏گیرد و به دلیل همفکری و مشورت با متخصصان، یادگیری شخص سریع‏تر پیش خواهد رفت.
مزیت دیگر حضور در دوره جامع اینترنت اشیا این است که موارد کاربردی و مهارت‏ های لازم هوشمندسازی و اینترنت اشیا در زمانی کوتاه تدریس می ‏شود و وقت افراد صرف یادگیری موارد بیهوده و غیرضروری نمی‏ شود.

2. دوره آموزش تخصصی پلتفرم اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به دلیل گستردگی کاربرد چه از نظر مفهومی و چه از دیدگاه زیر ساختی، علاقه مندان به این صنعت را با گزینه های زیادی برای انتخاب و استفاده مواجه میکند. یکی از اجزای حیاتی در زیر ساخت اینترنت اشیا، پلتفرم است که از این موضوع مستثنا نیست. شرکت های متعددی محصولات متنوعی در این زمینه تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار داده اند همچنین دنیای متن باز نیز فعالیت های بسیار جامع و کاربردی را در این زمینه داشته است اما متاسفانه استفاده و بررسی تمامی این محصولات از دیدگاه امنیت، عملکرد زیر ساخت، ارتباطات و… توسط مشتریان و علاقه مندان کاری بسیار دشوار محسوب میشود. حال آنکه در این دوره قصد داریم تجربیات جامعی را در زمینه بررسی پلتفرم های تجاری و متن باز و همچنین معیار های تشخیص یک پلتفرم ایمن و کارا را با هم بررسی و به آموزش یکی از بهترین انواع آن ها یعنی پلتفرم Node-RED بپردازیم.
در این دوره سعی شده است با انجام چند سناریو و بررسی کامل پلتفرم Node-red، مراحل استفاده و پیاده سازی آن را در صنعت اینترنت اشیا را با هم تجربه کنیم.

3. دوره آموزش طراحی برد الکترونیکی با Altium Designer مقدماتی و پیشرفته

با توجه به اینکه تقریبا در تمامی پروژه‌های اینترنت اشیا نیاز به پیاده ‏سازی مدار الکترونیکی وجود دارد بنابراین برای یک طراح PCB فرصت های شغلی بسیاری قابل تصور است. در واقع توانایی طراحی برد مدار چاپی (PCB) برای فعالان الکترونیک حوزه اینترنت اشیا یک ضرورت محسوب می شود. فردی که از ملاحظات طراحی بردهای فرکانس بالا مطلع باشد و ابزارهای پیاده سازی این دسته از بردها را در اختیار داشته باشد می تواند از جایگاه مهندسی مناسبی برخوردار گردد و اولین مرحله برای رسیدن به این هدف تسلط به طراحی بردهای مقدماتی است.
یکی از مشهورترین و قدرتمند نرم افزار جهت طراحی مدارات چاپی نرم افزار آلتیوم دیزاینر می باشد که به خصوص در ایران، اکثریت شرکت های چاپ و مونتاژ برد، خروجی های این نرم افزار را می پذیرند. به جرات می توان گفت که بهترین نرم افزار برای شروع به یادگیری طراحی برد PCB در ایران نرم افزار آلتیوم دیزاینر است.
به دلیل اهمیت بالا این موضوع در ایران مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با استفاده از اساتید مجرب خود محیطی را فراهم ساخته تا کارآموزان پس از گذراندن دوره آموزشی آلتیوم دیزاینر با اعتماد به نفس بالا وارد بازار کار گردند.

4. دوره طراحی و ارزیابی پروتکل های امنیتی و حریم خصوصی IoT

هدف از ایجاد و گسترش فناوری اینترنت اشیا توانمندسازی اشیا برای اتصال به شیء دیگر بدون در نظر گرفتن زمان و مکان است. برای پیاده سازی چنین هدفی چالشهای فراوانی وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها، چالشهای امنیتی است. جهت اعمال سیاستهای امنیتی ابتدا لازم است که ساختار سیستم IoT به صورت دقیق شناخته شود. دوره طراحی و ارزیابی پروتکل های امنیتی و حریم خصوصی IoT، به اهمیت امنیت اینترنت اشیا با تکیه بر الزامات امنیتی بر اساس چارچوب چهار لایه ای پیشنهادی مبنی بر لایه سخت افزار، لایه شبکه، لایه هوش مصنوعی و لایه برنامه کاربردی می پردازد. در این دوره علاوه بر بحث بر روی تهدیدات و آسیب پذیری های متداول در معماری IoT مطابق با معماری امن چهار لایه، به طراحی و ارزیابی پروتکل های امنیتی مورد استفاده در لایه های مختلف معماری امنیتی IoT نیز پرداخته خواهد شد.

5. کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت هوشمند انرژی

با توجه به اهمیت انرژی در دنیا و هزینه های آن، امروزه بحث استفاده از فناوری های نوین در جهت کاهش مصرف و مدیریت آن بسیار قابل توجه است. دنیای کسب و کار امروزه به شدت رقابتی شده و هر سازمان یا شخصی به دنبال صرفه جویی بیشتر و کاهش هزینه ها است . با افزایش قیمت انرژی ها، استفاده از راه حل های هوشمند به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی امری ضروری به نظر می رسد.  این راه حل های جدید تمرکز بالایی بر روی مدیریت مصرف انرژی داشته و باعث می شوند که همواره نظارتی مستمر بر روی مصرف آن وجود داشته باشد.

یک راه حل موثر در مدیریت  هوشمند انرژی ، بستری مناسب را برای کنترل و بهینه سازی انرژی در زمینه های گرمایش ، تهویه ، تبرید ، روشنایی ، سیستم اطفاء حریق و سیستم امنیتی فراهم می کند.

بدون اینترنت اشیا،  مدیریت هوشمند انرژی ممکن نیست زیرا که با اینترنت اشیا دستگاه ها قادر به تصمیم گیری بر اساس قوانین تحلیلی وضع شده هستند و این تصمیمات بدون دخالت انسان انجام گرفته و در زمان و هزینه مصرف کنندگان صرفه جویی می کنند .

برگزارکننده و حامیان اصلی:
مرکز تحقیقات اینترنت اشیا
ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
صندوق نوآوری و شکوفایی

ارائه ی مدرک معتبر از مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا