علم و تکنولوژی

مقایسه دو چینی محبوب، جک S5 و هایما S7

جک S5 خودرویی است که توانست با ترکیب درست المان‌های ظاهری خودروهای موفق اروپایی فروش خوبی را برای خود به ارمغان آورد. این خودرو که از سال 94 به‌واسطه کرمان موتور به بازار ایران آمد، هنوز هم از شاسی بلندهای پرطرفدار در بازار خودروهای دست‌دوم است. در مقابل هایما S7 که با پشت‌گرمی ایران‌خودرو به بازارهای ایران رسید، یک محصول مشترک از خودروسازی‌های فاو و مزدا است. این خودرو در ابتدای ورود خود به دلیل پیش‌زمینه مشترک خود با مزدا با اقبال خوبی مواجه شد. اما کم‌کم کمبود قطعات یدکی و لوازم جانبی ضربه بزرگی را به این خودرو در بازار خودروهای نو و دست‌دوم وارد آورد. جک S5 و هایما S7 از پرطرفدارترین شاسی بلندهای چینی در بازار ایران هستند که در این نوشتار به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

طراحی

طراحی جک S5 بیشتر بر اساس یک طرح کپی شده از خودروهای هیوندای IX-35 و آئودی Q5 است که توانست ظاهری زیبا به جک S5 ببخشد. استفاده در ست از خطوط حجم دهنده در اقصی نقاط بدنه، استایلی عضلانی و تهاجمی به جک S5 داده است. همچنین طراحی برجسته رینگ‌ها و ابعاد مناسب خودرو تمامی آن چیزی را که شما از یک خودروی شاسی‌بلند مدنظر دارید، در اختیارتان خواهد گذاشت. فضای داخلی جک S5 نیز با ظاهر بیرونی هماهنگ شده و حس مشابهی را در بیننده القا می‌کند. مواد به‌کاررفته در ساخت کابین جک S5 نسبت به قیمت آن از کیفیت خوبی برخوردار هستند و چیدمان داخلی اسپرت و جوان‌پسند است.

هایما S7 در طراحی بیرونی توانسته شانه‌به‌شانه رقیب خود حرکت کند. این خودروی جمع‌وجور توانسته با ترکیب خطوط و زوایا در قسمت کاپوت و چراغ‌ها ظاهری اسپرت به خود بگیرد. اما ازآنجاکه زاویه‌های به‌کاررفته در ظاهر هایما S7 ملایم‌ترند، حس تهاجمی کمتری را در بیننده به وجود می‌آورند. فاصله کم میان محورها در هایما S7 سبب شده که سرنشینان عقب در این خودرو فضای راحتی در اختیار نداشته باشند. این موضوع در مقایسه با فضای داخلی راحت جک S5 یک ضعف برای هایما S7 تلقی می‌شود. بااین‌حال فضای کافی در قسمت صندوق‌عقب هایما S7 تا حدی توانسته این ضعف را جبران کند.

امکانات رفاهی

نام خودروهای چینی همواره در فهرست خودروهای آپشنال به چشم می‌خورد. هایما S7 و جک S5 هم از این قاعده مستثنا نبوده و امکانات زیادی را در اختیار خریداران خود قرار داده‌اند. جک S5 با به‌کارگیری امکاناتی چون اتولایت، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان برقی 2 حالته حساس به سرعت مجهز به کلیدهای کنترلی، 6 بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده 6 حالته دستی و خروجی 12 ولت سعی در تامین رفاه سرنشینان داشته است.

در مقابل هایما S7 نیز از قافله عقب نمانده و امکاناتی مانند دی‌لایت، فرمان حساس به سرعت، برقی و 4 حالته که دکمه‌های کنترلی بر روی آن قرار گرفته‌اند، 6 بلندگو، نمایشگر 7 اینچی لمسی، هندزفری، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه خودکار و صندلی راننده با تنظیم 8 حالته برقی را برای سرنشینان خود در نظر گرفته است.

مشخصات فنی

پیشرانه جک S5 دو لیتر گنجایش دارد و می‌تواند قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن متر تولید کند. این پیشرانه با هماهنگی یک گیربکس 6 دنده دستی قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند. چنین قدرتی می‌تواند جک S5 را در 10.8 ثانیه از صفر به صد برساند. این خودروی 1.5 تنی در مسیرهای ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 7.7 لیتر سوخت می‌سوزاند.

نیروبخش هایما S7 نیز یک پیشرانه دو لیتری است که با تولید قدرت 148 اسب بخار، این خودرو را در 13 ثانیه از صفر به صد می‌رساند. گشتاور تولیدشده توسط این پیشرانه عددی در حدود 180 نیوتن متر است. یک گیربکس 5 دنده‌اتوماتیک هم وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در هایما S7 بر عهده دارد. اگر می‌خواهید یک سیکل ترکیبی را با هایما S7 طی کنید باید حدود 8.8 لیتر سوخت در باک بنزین خود داشته باشید.

ایمنی

تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در جک S5 به نسبت کلاس قیمتی آن راضی‌کننده است. این فهرست برای جک S5 شامل تجهیزاتی چون کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری، سنسور عقب و فشار باد تایر، ترمز ضد قفل و کمکی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، توزیع نیروی ترمز و 2 کیسه هوای اصلی است. هایما S7 نیز برای تامین امنیت سرنشینانش خود را به امکاناتی چون کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب و فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل و کمکی و 4 کیسه هوا مجهز کرده است.

جمع‌بندی

مقایسه میان این دو خودروی خوش‌نام چینی نشان می‌دهد که جک S5 به دلیل عملکرد فنی بهتر و فضای جادارتر یک ماشین خانوادگی خوب برای خانواده‌های ایرانی است. هایما S7 هرچند ازنظر فنی نمی‌تواند یک خودروی اسپرت باشد، اما ازنظر ایمنی نسبت به جک S5 در رده بالاتری قرار می‌گیرد. به‌علاوه تامین قطعات برای هایما S7 کاری نسبتا دشوار است که سبب شده این خودرو در بازار خودروهای کارکرده چندان موردپسند نباشد.

برای مشاهده مشخصات فنی، ویژگی‌ها، تصاویر و در یک کلام، همه چیز در مورد جک S5 به صفحه جک S5 همراه مکانیک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا